onsdag 26 november 2008

Being a lawstudent.

Jag tror att jag först igår insåg vad det innebär att vara en "lawstudent". Vilken grej! Inte bara att jag har kommit på att jag måste plugga rumpan av mig de kommande tre åren utan att jag faktiskt har en law degree när jag är färdig. Idag var också första gången på länge det gått bra i skolan och jag ansträngt mig. Pluggade flera timmar igår och direkt när jag kom hem från skolan vid 5 satte jag mig ner och läste trots hungernöd och huvudvärk. (Detta kanske ter sig som normalt när man är student men det har inte riktigt sjunkit in ännu). Jag kämpade mig igenom massa sidor som handlade om "Voluntary Manslaughter - Diminished responsibility and provocation". Svarade på massa frågor och skrev två casenotes. Idag på seminariet så kastade jag mig ut (ja, det känns så) och högg tag. Jag fick svara på en fråga som hade diskuterats i 5 minuter redan och alla sagt fel. Mitt svar var korrekt uppbyggt och uttryckt. Hur härligt är inte det!?

Direkt efter seminar var det lecture. Criminal Law såklart. Vi fick ett fall som vi skulle skriva om. Klargöra allt som man ska i fall. Typ av brott? Handling som resulterade i brott? Avsikt, om den är direkt eller oförutsägbar osv osv. You get the picture. Jag skulle rådgöra "Gordon" angående hans försvar. Han hade dödat sina två kompisar med en trasig flaska för att han snappade när de skrattade åt honom...
To be continued...

Inga kommentarer: