lördag 16 maj 2009

Tankeställare #2 (##!!"/))(%#€%&/(&/&€#).

Vidare läsning i Cosmopolitan. 
På frågan "I reported my rape, would you?" svarar 8 av 10 kvinnor "I wouldn't".

Morgaine 23, student from Leeds:
"I definitely wouldn't, mainly because I have studied forensic science so I know how hard it would be to convict without proof."
Rachel, 28, teacher from Southampton:
"I wouldn't because I don't have enough confidence in the legal system. I also think it would change people's opinion of me and it would be quite embarassing."

90% av alla kvinnor som blir utsatta för våldtäkt här anmäler inte. Jag förstår att ens tro på rättvisa inte är den starkast lysande stjärnan på himlen vid ett sådant tillfälle, men att även tjejer som inte blivit utsatta har den inställningen är obehagligt. Att bevisa en våldtäkt och att få våldtäktsmannen dömd är inte det lättaste, det vet vi. Vi vet också att man som tjej skulle kunna göra mer för att sätta dit jäveln i många fall. Främst tänker jag på att man skulle vilja skydda andra tjejer och hindra honom från att attackera någon annan än en själv. Bara att anmäla och ge vittnesmål och arbeta fram en fantombild skulle hjälpa polisen oerhört. Om inte i ens eget fall så kanske i någon annans som vågar ta skiten och gå igenom hela rättsköret.

Sen vet vi ju också att de flesta av våldtäkter och våld mot kvinnor generellt sker hemma. Bakom stängda dörrar, invecklade i känslor. Jag vet inte om det är just en våldtäkt av någon man känner som dessa tjejer i artikeln tänker på när de svarar blankt nej, men själv tänker jag inte på det, utan snarare en överfallsvåldtäkt eller att få sin drink spikad. Var är viljan tjejer? Ska vi låta alla våldtäktsmän få härja fritt bara för att vi inte "orkar gå igenom det igen" och "inte tror på rättsväsendet"? Nej. Jag skulle iaf göra allt som stod i min makt att sätta dit det aset som tog sig friheten att förstöra mitt liv, bara så där. Usch. Sånt här blir jag motiverad av. Mänskliga rättigheter och framför allt domestic violence ligger nära hjärtat just nu och förhoppningsvis också i framtiden. Jag ska rädda världen.

Over and out. 

Inga kommentarer: